לוגו
חזרה למאמרים

תוכנית עסקית עבור מוצר חדש

 

מהם העקרונות הבסיסיים בהכנת תוכנית עסקית למוצר חדש? עד כמה היא בכלל חשובה? האם אי אפשר לסמוך על הרגש וללכת איתו?

 

נתחיל מהסוף: למה בכלל חשובה תוכנית עסקית למוצר חדש?

המונח "עסקית" עלול להטעות מעט, כיון שאנחנו חושבים שמדובר רק בצד העסקי – כלומר השיווקי והמכירתי של מוצר, כאשר למעשה יש בתוכנית עסקית עוד הרבה מאוד.

תוכנית עסקית לא עוסקת רק במכירות המוצר או אפילו רק בשיווק שלו. תוכנית תדמיתית ועסקית היא למעשה תוכנית רעיונית, שבה נבחן כל הרציונל שמאחורי מוצר או מיזם מסוים ונבחנת גם הדרך לשיווקו.

 

בלי תוכנית עסקית ברורה, אובייקטיבית וממוקדת, לא תוכלו לדעת לעולם אם למוצר כמו שלכם יש בכלל דרישה בשוק כזה או אחר או בשוק כלשהו.

  • מי ירצה את המוצר הזה? כמה הוא או היא יסכימו לשלם עבורו.
  • לא תוכלו לדעת כמה כסף אתם צריכים להשקיע בפיתוח המוצר ובהבאה שלו לשוק –
  • בייצור שלו – בחומרי הגלם שדרושים לייצורו, בעטיפה שלו או באריזה
  • בשיווק שלו – כולל פרסום, יחסי ציבור, קידום מכירות ואפילו אחסון והובלה

לא תוכלו לדעת דבר.

אז נכון, אפשר בהחלט לצאת לדרך עם מוצר חדש גם ללא תוכנית עסקית, אבל זה כמו לעלות על כביש עם מכונית שאתם לא יודעים מה מצב ההגה שלה, אם יש בה מספיק דלק ואם האורות שלה פועלים, או שלא.

הדבר היחידי שאתם יודעים, הוא שאי שם בקצה הדרך עומד שוטר – הבנק – שיעצור אתכם אחרי שלא יישאר לכם כסף בארנק.

 

תפקידה של תוכנית עסקית הוא לגלות כדאיות, לעשות סדר ולהוות קו מנחה לכל שותפי הדרך בפיתוח ובייצור.

תפקיד נוסף הוא בגיוס הון – בין אם משקיעים, מלווים (בנקים) ובין אם גופים אחרים.

 

מהם העקרונות הבסיסיים בהכנת תוכנית עסקית?

באינטרנט לא חסרים מודלים ולא חסרות תבניות לתוכניות עסקיות.

רוב התבניות האלה טובות כמו האחרות, ורובן בנויות מחלקים של

  • השוק – אפיון קהלי היעד והצרכים שלהם
  • מתחרים – סיכונים ויתרונות על פני
  • רגולציה – חסמים לכניסה – שלכם ושל מתחרים (לעיתים רגולציה היא יתרון)
  • המוצר עצמו – מחיר פיתוח, עלויות חומרי גלם וייצור
  • השיווק – פרסום, יחסי ציבור, טיפול בתקלות תדמיתיות, לוגיסטיקה ואחסון וכד'
  • מימון – כמה כסף צריך לכל חלק, תזרים מזומנים וכו'.
  • צוות – מי האנשים שמאחורי המיזם, הניסיון שלהם והיכולות שלהם.

סדר הדברים משתנה לעיתים, אבל הכול מסוכם בסופו של דבר בתקציר המנהלים – החלק היחיד שאנשים רבים טורחים לקרוא.

תוכנית עיסקית

מלבד חלקיה השונים של התוכנית העסקית, חשוב יותר להבין את העקרונות הבאים:

  1. היא משרתת קודם כל אתכם: לקבלת החלטה אם כן או לא לצאת לדרך ומה לעשות בהמשך
  2. היא צריכה להיות אובייקטיבית: מה יש לכם לרמות את עצמכם עם מספרים מנופחים?
  3. מקיפה – אבל לא טרחנית: שימו את הכול על השולחן, בצורה מתומצתת ועניינית.

 

בסופו של דבר, אם תנתחו ותחקרו את כל אחד מסעיפי התוכנית העסקית לפי שלושת העקרונות שפרטנו למעלה, יש להניח שיהיה בידכם כלי עבודה מצוין, שתוכלו לסמוך עליו. זאת, גם אם השורה התחתונה לא תהיה מעודדת כפי שחשבתם בתחילה – או מעודדת יותר.

בהצלחה.

22 ביולי, 2017

 

 

בואו נעבוד ביחד!

השאר את הפרטים ונחזור אלייך בהקדם.

Please leave this field empty.

יד חרוצים 7

תל אביב

6777899